3 maart 2013

spoorwijdte




De spoorwijdte is de afstand die tussen de binnenkanten van de spoorstaven zit. Bij normaalspoor is dit 1435 mm. Deze maat wordt gebruik in de meeste Europese landen. De spoorwijdte van het Nederlandse hoofdnet is dus 1435 mm. In de spoorwegwereld wordt de term spoorwijdte gehanteerd als standaardterm.
 
 
De spoorbreedte van de eend is 1260 mm.
Met andere woorden de eend staat tussen de rails.
Zelf had ik het idee om een en ander op te lossen met spoorverbreders.
Navraag bij GV-Constructions leerde mij dat dit geen haalbare kaart was.
Hierna kwam het reduceren van het gewicht van de treinwielen aan de orde.
Hiervoor zou ik aardig mijn portemonnaie moeten trekken.
Gerben kwam toen met een voorstel: "Waarom gebruik je niet een stalen buis als loopvlak. Aan de binnenkant las ik de eendenvelg en op het loopvlak las ik een spoorkrans. Dat is veel goedkoper."
 
 
Zelf ben ik er nog niet helemaal uit.
Mijn motto: "Waarom gemakkelijk doen als het moeilijk kan" laat ik even varen.
Diverse concepten hou ik even in mijn achterhoofd.
De "duurzaamheid" verdwijnt naar de achtergrond want het is niet de bedoeling dat ik de wielen ga verhuren.
Ook speelt de "pakkans" een rol. De Franse politie zal ongetwijfeld de bevoegdheid hebben om een en ander in beslag te nemen.
Weg investering.
Laat ik mijn motto maar omdraaien. "Waarom moeilijk doen terwijl het makkelijk kan."
Dit is de originele uitdrukking.
De keuze is gevallen op de allergoedkoopste oplossing.
Twee aan elkaar gelaste eendenvelgen.
Het is niet ideaal, het is en blijft "pisbakken"-staal maar voldoende om project X te doen slagen.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten